SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

FİTNE VE KIYAMET ALAMETLERİ BAHSİ

<< 2881 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

3 - (2881) وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا أحمد بن إسحاق. حدثنا وهيب. حدثنا عبدالله بن طاوس عن أبيه، عن أبي هريرة،

 عن النبي صلى الله عليه وسلم قال "فتح اليوم من ردم يأجوج ومأجوج مثل هذه" وعقد وهيب بيده تسعين.

 

{3}

Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe de rivayet etti. (Dediki): Bize Ahmed b. İshak rivayet etti. (Dediki): Bize Vüheyb rivayet etti. (Dediki): Bize Abdullah b. Tavus, babasından, o da Ebû Hureyre'den, o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen rivayet etti.

 

«Bugün Ye'cuc Me'cuc seddinden şu kadar bir yer açıldı.» buyurmuşlar. Vüheyb eliyle doksan düğümü yapmış.

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhâri «Kitâhu'l-Enbiya»'da ve «Kitâbu'l-Fiten» ile Kitabu Alâmetü'n-Nûbûvve»'de tahric etmiştir.

 

Bu hadîsde ikisi Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Selîem)'in zevcesi, ikisi de üvey kızı olmak üzere dört sahâbiye birbirlerinden rivayette bulunmuşlardır ki: Böyle dört sahâbiyyenin içtima ettiği başka bir hadîs yoktur. Erkeklerden dört sahabenin birbirinden rivayet ettikleri hadîsler vardır. Habibe, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in üvey kızıdır. Ümmü'l-Mü'minîn, Ümmü Habibe (Radiyallahu anha) bu kızı ilk kocası Abdullah b. Cahş 'dan doğurmuştur. Zeyneb binti Ümmü Seleme dahi Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in üvey kızıdır. Hz. Ümmü Seleme bu kızı ilk kocası Ebû Seleme'den dünyaya getirmiştir.

 

Ye'cuc, Me'cuc müfsit bir kavim olup, kıyamete yakın zuhur edecekler yeryüzünde fitne fesat çıkaracaklardır.

 

Kur'ân-ı Kerîm'de bunlardan bahsedilmiş, onlardan zulüm gören insanların ricası üzerine Hz. Züîkarneyn'in aralarına bir set inşa ettiği bildirilmiştir. Hadîs-i şenf'de bu sedd'in az bir kısmının açıldığı haber verilmektedir. Kıyamete yakın sed yıkılacak ve Ye'cuc Me'cuc etrafa dağılacaklardır. Ye'cuc Me'cuc'un kimin neslinden geldiği, şekil ve kıyafetleri, yiyip içmeleri, yapacakları tahribat vesaire hususunda pek mübalâğalı sözler söylenmiştir. Bu sözler sağlam delillere dayanmadıkları için burada onlara yer vermedik,

 

Hadisdeki habes kelimesini cumhuru ulemâ fısku fücur diye tefsir etmişlerdir. Bâzıları bundan hassaten zina, bir takımları da zinadan doğan çocuklar kastedildiğini söylemişlerdir. Hadîsin zahiri mutlaktır. Binâenaleyh bütün günahlara âm ve şâmildir. Maksat günah ve kötülükler çoğaldığı vakit umumî bir helak meydana geleceğini asîlerle beraber sulehanın da helak olacağını bildirmektir.

 

Parmağını halka yaparak Sedden az bir yerin açıldığını Nebi mi yoksa râvî mi işaret ettiği ihtilaflıdır.

 

Hz. Zeyneb'in rivayetinde eliyle işaret edenin Süfyân, Ebû Hureyre rivayetinde ise Vüheyb olduğu bildirildiğine göre, işaretin râvîler tarafından yapıldığı anlaşılıyor.